Jakou cenu čekáte, když se řekne „ručně vyrobeno“?

Když se řekne ručně vyrobeno, tak mnoho lidí ani netuší, co všechno se skrývá za cenou. Hned na začátku chci poděkovat iniciativě a za projekt @mesicferovychcen a @darujemeceskevanoce na podporu tvůrců. Protože v dnešní době masově produkovaných výrobků se vytrácí to kouzlo originality.

U mě je to trochu jinak. Ne ručně vyrobeno, ale ručně namalováno. Ano, i v tom mají lidé různou představu, kolik to má stát. Samozřejmě, ale pro mou tvorbu a abych mohl vytvořit jedinečný originál, potřebuji produkt, který se vyrábí ve větším množství. Pro mě jsou to momentálně hlavně kšiltovky, na které maluji představy zákazníků. Mnoho lidí, kteří mě osloví a projeví zájem o ručně malovanou kšiltovku na zakázku, pak po zjištění ceny buď přestanou komunikovat nebo v lepším případě alespoň napíšou, že je to drahé a že to nechtějí, protože si mysleli, že to bude levnější. Já je v jistém ohledu chápu. Doba je zvláštní, ale když již chci něco co je dělané ručně, musím počítat s tím, že to nebude stát jak levné šunty z Číny.

Tak se pojďme kouknout co se skrývá za cenou.

Jen v rychlosti začnu asi s tím, co se dělo ještě před tím, než jsem se dostal tam, kde jsem teď. Asi nejzákladnější je, aby to bylo originální a když jsem zjistil, že bych mohl zkusit malbu na kšiltovku, protože to dělá jen par lidí (možná ani nikdo v takové podobě jak já) a myšlenka byla na světě.

Sehnat kvalitní produkt, na který jde malovat nebylo vůbec lehké. A říkám kvalitní, protože vám přeci nebudu něco malovat na kšiltovku, kterou bych sám nenosil a na kterou by to nešlo a pak to nevypadalo dobře. Takže hledání, kupování velkého množství kšiltovek a testování na vlastní kůži. Nebylo to levné ani na peníze ani na čas. To bylo jen tak v rychlosti, co se dělo ještě než jste mě vůbec našli a zjistili, že byste to chtěli taky.

Aby člověk zaujal musí to byt kvalitní, originální a hlavně to musí být vidět. Čili budovat značku, spravovat web lukasbajsart.cz a tvořit obsah pro sociální sítě (LUKAS BAJS ART). A popravdě v dnešní době i když máte sebelepší obsah, musíte prostě sáhnout i po placené reklamě.

Dále máme materiál. Barvy, štětce, které vůbec nejsou levné a cena kšiltovky. Kšiltovek je mnoho druhů. Já samozřejmě používám pro malby na zakázku jen ty nejkvalitnější, jaké se dají sehnat. A hlavně, které budou vhodné pro složitější malby. Těch je jen pár a jsou drahé.

Samozřejmostí je komunikace se zákazníky.

Odpovídání na e-maily, zprávy a telefonáty. A popravdě si myslím, že moje komunikace je až nadstandardní, protože s vámi řeším vaše požadavky kdykoliv, kdy nespím. Nemám vypnutý mobil ani internet a snažím se odepisovat v podstatě hned. I když musím říct, že hlavně Facebook mi v poslední době hází klacky pod nohy. U mě na odpověď nečekáte týden. Přiznám se, že někdy v tom množství zakázek, zpráv a všeho kolem prostě zapomenu. Ano i to se stane. Za to se omlouvám, ale to je opravdu jen málokdy. Je to vyčerpávající a samozřejmě tato přidaná hodnota se musím někde projevit. Mnohdy je to nesčetně zpráv a hodiny domlouvání co a jak by bylo pro Vás vhodné, od výběru kšiltovky až po celkové složení a rozložení motivu. A že motivy nejsou vůbec jednoduché.

Samotná malba probíhá asi tak, že musím nejdříve kšiltovku pořádně oblepit páskou, abych ji neumazal a barva někde nezatekla. To taky zabere čas a nějaký ten materiál v podobě ochranné pásky. Pak udělat základní podklad, který musí zaschnout a na ten následně maluji váš motiv. Někdy mi to zabere den, někdy s přestávkami i víc. Je to jiné motiv od motivu. Ale když vezmeme co i jen jeden den tak myslíte, že dejme tomu cena +/-2500 Kč je dostačující? Podle mě vůbec.

Nechci se tady rozepisovat do extrémních detailů. Kšiltovky potřebuji taky nafotit, abych měl z čeho dělat další obsah pro sociální sítě nebo web. Když se nejedná o zakázku, tak jsou to produktové fotky, aby Vás produkt na e-shopu zaujal. Když mám malbu hotovou posílám vám foto a tehdy nastanou dvě situace. Buď se vám to líbí a můžu kšiltovku odeslat nebo máte ještě nějaké požadavky k doplnění nebo chcete něco upravit. Vždycky se snažím vám vyhovět.

Odeslání balíku taky není lusknutím prstu. Sám se nezabalí a už vůbec si sám nedojde do Zásilkovny po vlastních. Nevyplní si údaje pro zaslání do systému a nevytiskne si štítek na tiskárně. Když jsem u tiskárny tak barvy do ní taky něco stojí. A to je Zásilkovna. Nedej bože, že člověk musí na poštu.

Další položka, která se započítává a musí ji platit každý živnostník jsou povinné odvody, fakturační program, účetní. Mám taky web s e-shopem, který jsem si vytvořil sám a člověk ho musí spravovat a taky za něj platit. Energie (pro osvětlení), které jak víte zdražují a počítač, který jede celý den taky něco žere.

Suma sumárum je toho dost, co se projeví v ceně.

A poslední věc, kterou bych chtěl vyzdvihnout. Každá malba na zakázku přesně podle požadavků zákazníka znamená, že vám mohu garantovat, že stejnou nenajdete nikde jinde a nejen v České republice a na Slovensku. Jediný kus kšiltovky s vaší originální představou nic neznamená?

Trošku jsem se rozepsal a tak to tady hned utnu. Doufám, že jsem Vám alespoň trošku a v rychlosti ozřejmil, jak je to s cenou, která (ano není levná), ale stejně není až tak vysoká, abych mohl říci „to se mi bohatě vyplatí“. Ještě jednou děkuji za tuto iniciativu ohledně rozebrání cen výrobků a taky vám všem, kteří podporujete tvůrce v jejich živobytí. U mě to není jediná věc, která mě živí, protože jsem hlavně stavař a celé dny pracuji na stavbě, ale pomalu a jistě směřuji tam, kam chci.

Děkuji, že jste dočetli až sem a doufám, že můj článek dává smysl a trošku vás zasvětil, jak to vlastně všechno je.

Lukáš Bajs

#mesicferovychcen

Pusťte si domů barvy